Feedback is belangrijk. Zowel complimenten als constructieve kritiek. Welke verhouding werkt het beste?

Emily Heaphy and Marcial Losada onderzochten de effectiviteit (in termen van financiële resultaten, klanttevredenheid en 360-graden feedback) van 60 teams van een groot IT-bedrijf. De factor die het grootste verschil maakt tussen de beste en slechtste teams was de verhouding tussen positieve en negatieve opmerkingen tussen teamleden. 

Best presterende teams:                 5,6 : 1 (bijna 6 positieve opmerkingen voor iedere negatieve opmerking)

Gemiddeld presterende teams:   1,9 : 1 (2x zoveel positieve als negatieve opmerkingen)

Slechtst presterende teams          0,36 : 1 (3x zoveel negatieve als positieve opmerkingen)

Ook in de privésfeer is de ratio positieve : negatieve opmerkingen belangrijk. John Gottman kon in zijn analyze van getrouwde stellen met 94% betrouwbaarheid voorspellen of ze zouden scheiden of bij elkaar zouden blijven op basis van deze ratio. De optimale ratio was ook hier vijf positieve opmerkingen voor iedere negatieve (voor de stellen die uiteindelijk scheiden was de ratio 0,77, vier negatieve opmerkingen voor drie positieve).

Negatieve feedback heeft zijn nut. Als het gedrag niet past en moet stoppen, als iemand niet doet wat hij zou moeten doen is negatieve feedback op zijn plaats. In teamdiscussies kan een ‘advocaat van de duivel’ de discussie op scherp zetten en de ogen openen. Negatieve feedback

  • Schudt mensen wakker
  • Behoedt mensen tegen gemakzucht en ‘groupthink’
  • Helpt mensen verbeteren (daar waar veel te verbeteren valt en waar het hard nodig is), het helpt managers met duidelijke verbeterpunten een stap te maken

De uitdaging is om andere standpunten rationeel, objectief en kalm te verwoorden. En niet ‘onder het mom van constructieve feedback’ te vervallen in persoonlijke aanvallen. Zelfs goedbedoelde kritiek kan relaties verslechteren en zelfvertrouwen en initiatief ondermijnen. 

Alleen positieve feedback motiveert mensen met extra inzet, creativiteit en volharding door te gaan en zichzelf te blijven verbeteren. Het helpt de organisatie van gemiddelde leiders goede leiders te maken. En dat is wat organisaties nodig hebben. Wat is jouw ratio vandaag?